Monday 9 February 2015

Punca Susu Ibu Merudum

Posted by Unknown at 16:58
Setiap ibu mesti ingin berikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Betul tak? 

Sal juga seorang ibu dan Sal memang nakkan yang terbaik untuk anak-anak Sal terutamanya soal penyusuan mereka. 

Sal yakin dan pasti setiap ibu mahukan anak-anak mereka menyusu dengan susu ibu sahaja sekurang-kurangnya untuk 6 bulan dan kalau boleh memang nak lengkapkan penyusuan sehingga 2 tahun.

Namun, tak semua berjaya menyusukan anak dengan susu ibu kerana kebanyakannya kurang ilmu berkaitan penyusuan ni. Bukan Sal kata yang Sal ni hebat, tahu serba serbi...bukan...jangan salah anggap ye..walaupun dah masuk anak kedua, Sal masih lagi belajar dan cari ilmu berkaitan penyusuan.

Untuk ibu-ibu terutamanya 'first time mother' perlulah bersedia tentang ilmu penyusuan ni dari seawal mengandung lagi...tak rugi pun malah kita akan lebih yakin untuk meneruskan misi dan niat murni kita tu.

Oleh itu, hari ni Sal nak share antara punca susu ibu merudum. Bila dah tahu punca, maka senang lah kita nak bertindak...betul tak?

1. Tidak mengamalkan konsep DVS (demand vs supply)

Ini merupakan syarat utama penyusuan. Ibu perlulah melakukan rangsangan (stimulate) yang kerap bagi menghasilkan susu samada melalui 'direct feeding' atau pun melalui pam setiap 2-3 jam sekali. Ramai ibu yang melakukan kesilapan dengan pam atau DF sewaktu breast penuh atau bengkak sahaja.  Bagi ibu yang mengepam, pastikan anda mengepam secara konsisten. Kalau boleh sediakan jadual mengepam mengikut masa anda sendiri.
Ingat ye..semakin kerap breast dikosongkan, semakin banyak susu akan dihasilkan. Jangan cepat putus asa kalau ibu lihat hasilnya yang tidak seberapa kerana itu juga adalah rezeki anak kita...sikit-sikit lama-lama jadi bukit :)

2. Period

Ibu yang sedang period kebanyakannya akan mengalami kemeruduman susu. Ini kerana sewaktu kita period, banyak darah akan keluar dan darah itu terdiri daripada 91% air. Apabila tubuh kehilangan air, susu juga akan merundum. Selain itu, ketika waktu datang bulan, ibu akan banyak kehilangan kalsium dan susu ibu itu sendiri mengandungi 40% kalsium. Ibu disarankan membanyakkan pengambilan kalsium dan kerapkan mengepam sewaktu period.
** Untuk sumber kalsium terbaik, Ostematrix menyediakan keperluan kalsium yang lengkap dengan magnesium, vitamin D dan mineral.

3. Kurang minum air kosong

air-putih (1)

Ibu yang menyusu disarankan untuk minum minimum 3L air sehari. Kenapa ye? Sebabnya komponen utama susu ibu adalah air. Kalau badan kita tak cukup air, macamana nak hasilkan susu kan? Air juga penting untuk memastikan sistem-sistem dalam badan kita berfungsi dengan baik. Ibu dalam pantang pun mesti minum air yang banyak.

4. Diet tak seimbang

Ingat ye...apa yang kita makan, itulah susu untuk anak kita. Jika ibu selalu skip makan, tubuh ibu akan kekurangan nutrisi dan khasiat...bila tubuh ibu sendiri kurang khasiat, macamana nak hasilkan susu untuk anak? Diet biarlah berpada, jangan skip makan dan paling penting pastikan diet pemakanan kita seimbang.
** Kalau nak pekatkan susu, ibu mestilah makan makanan yang kaya dengan protein seperti ikan, ayam, daging. Paling mudah, amalkan ESP (Energizing Soy Protein) untuk sumber protein terbaik..insyaAllah :)

5. Letih dan stress

Proses penyusuan ibu melibatkan 2 hormon iaitu prolaktin (untuk hasilkan susu) dan oxytocin atau dipanggil 'hormon gembira' (merangsang susu keluar). Sebenarnya, emosi ibu sangat berkait rapat dengan penghasilan susu. Bila ibu happy dan tidak stress, hormon oxytocin akan terhasil seterusnya merangsang hormon prolaktin yang akan merangsang pula kelenjar susu untuk hasilkan susu. Tapi, jika ibu stress, hormon oxytocin akan kurang dihasilkan, maka akan membantutkan juga penghasilan susu.

6. Pam yang digunakan tidak sesuai

Setiap jenis pam yang berbeza, juga berbeza kesesuaiannya untuk semua orang. Bila kita gunakan pam yang tidak sesuai, suction akan menyakitkan, pam tak optimum dan hasil perahan juga berkurang. Jadi, ibu mestilah memilih pam yang sesuai dengan breast kita. Cadangan Sal, gunalah double pump bagi menjimatkan masa dan memudahkan proses mengepam. Pernah tak ibu pam sebelah, tapi breast satu lagi turut sakit dan berdenyut? Ini kerana, sewaktu mengepam dan 'let-down', kedua-dua breast akan menghasilkan susu. Jadi, jika pam serentak untuk dua-dua belah, susu yang dihasilkan akan lebih banyak berbanding menggunakan single pump.

7. Anak dah mula makan

Bila anak dah mula makan, secara automatik anak akan kurang menyusu sebab mereka dah mula kenyang dengan makanan selain daripada susu. Jadi, ibu perlu menambah kekerapan mengepam dari sebelum anak mula makan untuk memastikan bekalan susu tidak putus atau berkurangan.

Bagi ibu-ibu yang mengalami masalah susu kurang secara tiba-tiba, kenali puncanya dan cuba selesaikannya dengan tips yang Sal kongsikan tadi.

Apa-apa pun, yang penting adalah 'mindset' ibu itu sendiri. Sentiasalah berfikiran positif dan sentiasa ingatkan diri, tanam dalam minda dan hati yang kita ingin menyusukan anak kita ekslusif sehingga 6 bulan dan meneruskan penyusuan sehingga usia mereka 2 tahun.

HAPPY BREASTFEEDING! :)

201410150115

Bagi yang ingin cuba supplement untuk penyusuan, hubungi Sal untuk KONSULTANSI PERCUMA.

-----

Untuk Info & Order:


Kawasan COD: Putrajaya – Bangi – Serdang – Puchong – Seri Kembangan
Salasiah Salleh
Shaklee Independent Distributor (ID: 906874)
Emel: ummizara8712@gmail.com
SMS/Whatsapp: 013-7144847

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi