Wednesday 19 November 2014

Atasi Masalah Rambut Gugur Selepas Bersalin

Posted by Unknown at 09:43

Rambut Gugur Selepas Bersalin

Hari ni dah genap 72 hari usia Fateh. Minggu depan Sal dah nak masuk kerja. Kejap je rasa masa berlalu. Maka, bermulalah kembali rutin Sal sebagai seorang ibu bekerjaya anak 2 :D
  
Jalani rutin biasa, pagi pergi kerja, balik kerja uruskan anak-anak, makan suami dan rumah. Fuh, mesti penat kan. Tapi, kita semua kan 'iron lady', nak tak nak memang itu dah jadi tugasan dan tanggungjawab kita. Nasib baik en suami seorang yang ringan tulang, tak ada nak risau sangat. Alhamdulillah.
Sebut je habis pantang ni, mesti ibu-ibu akan risau bila anak nak start menyembur, betul tak? Yela, katanya bila anak dah start menyembur, rambut akan start gugur. Oh, mimpi ngeri!
Waktu pregnant, lantai elok je bersih, sedap je mata memandang walaupun 2-3 hari tak sapu, tapi bila rambut dah start gugur.....anda sambung la sendiri. Hehehe
  
Normal sebenarnya kalau ibu-ibu atau wanita ni berhadapan dengan masalah rambut gugur yang teruk selepas melahirkan anak. Biasanya, lepas 3 bulan bersalin, hormon estrogen dan progesteron kita akan kembali pada tahap yang normal. Jadi, bila perubahan hormon ni berlaku akan menyebabkan rambut akan melalui fasa keguguran sebabnya kebanyakan rambut yang tidak gugur sewaktu hamil akan mula gugur secara mendadak.
  
Apa nak buat ye kalau rambut dah mula gugur? Itu adalah lumrah, kita tak boleh nak halang, tapi kita boleh usaha bagi meminimakan masalah keguguran rambut ni.
  
Pertamanya, kena cuci rambut kita setiap hari dengan syampu yang sesuai dengan kulit kepala kita bagi memastikan kulit kepala kita sentiasa bersih. Seeloknya amalkan rawatan rambut dengan syampu organik atau herba. Pati herba biasanya boleh membantu mengaktifkan liang-liang rambut dan boleh mencetuskan pertumbuhan rambut baru. Jika kita biarkan liang-liang rambut ni kosong, lama kelamaan liang-liang ni akan tertutup dan rambut tak boleh nak tumbuh lagi. Itulah jadinya rambut semakin menipis tu. Bak kata orang "Putus tumbuh, hilang berganti". Hehehe
  
Bagi membantu memelihara rambut dengan lebih sihat dan kurangkan keguguran, kita perlulah amalkan pemakanan seimbang dan minum air yang mencukupi sekurang kurangnya 2 liter sehari.
Sebenarnya, masalah rambut gugur ni bukan isu besar untuk Sal sebab Sal ada alternatifnya. Tak risau sangat. Hehehe.
Untuk rawatan luaran rambut, Sal amalkan set penjagaan rambut ProSante.
  
141472378785262
Set rambut ProSante ni terdiri daripada Nourishing Scalp Treatment, Revitalizing Shampoo, Purifying Shampoo, Replenishing Conditioner, Lightweight Conditioner dan Long Lasting Finishing Spray.
  
Semua ni Sal guna kecuali finishing spray tu. Hehehe. Dan apa yang Sal boleh cakap, ia memang best!
  
Meh nak cerita sikit fungsi setiap satu produk ni:
1. Nourishing Scalp Treatment
  • Paling penting dalam sistem penjagaan rambut ProSante yang mengandungi Scalp Health Complex eksklusif Shaklee pada tahap yang paling tinggi.
  • Ia terbukti mengurangkan keguguran rambut semasa menyikat malah melebat dan menguatkan rambut secara semulajadi.
2. Revitalizing Shampoo
  • Humektan bertindak bagi melicinkan kutikel dan melebatkan rambut
3. Purifying Shampoo
  • Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa kotoran
  • Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat malah menjadikan rambut bebas kelemumur.
4. Replenishing Conditioner
  • Menguatkan rambut dengan protin dan humektan yang berasal dari alam semulajadi
5. Lightweight Conditioner
  • Mengembalikan elemen struktur rambut supaya ia kelihatan lebat, sihat dan berkilat
6. Long Lasting Finishing Spray
  • Menguruskan rambut kerinting halus dan rambut mudah kusut
Tanpa pewarna, tanpa pewangi dan tanpa bahan kimia berbahaya, ianya memang semulajadi :)

TAPI, nak pastikan rambut ni sihat dan kurang gugur bukan hanya perlu jaga atau rawat secara luaran je, dalaman pun perlu tau. Antara supplement yang boleh membantu anda ialah:

1. Zinc Complex - Untuk membantu kesihatan rambut rosak, rapuh dan bercabang
2. B Complex - Untuk  masalah peredaran darah terutamanya di bahagian kepala yang melibatkan rambut
3. Vita-Lea - Untuk masalah kekurangan zat besi
4. ESP - masalah rambut rapuh dan bercabang
5. GLA Complex - Untuk wanita menstabilkan paras hormon

Kalau anda rasa banyak sangat nak kena ambik, Sal cadangkan untuk anda cuba 2 produk ni je >> ESP dan Zinc Complex.
201410311539

ESP merupakan serbuk protein soya, jadi memang kaya dengan protein la kan. Rambut kita ni asalnya dari protein jadi untuk memiliki rambut dan tubuh yang sihat pengambilan protein yang optimum diperlukan untuk menggantikan sel abnormal kepada sel  yang normal dan sihat.

Zinc Complex pula penting dan sangat diperlukan untuk pertumbuhan rambut yang sihat. Pakar Rambut dari Yun Nam Hair Care sendiri turut menyarankan mereka yang bermasalah rambut memperbanyakkan pengambilan ‘Peanut Butter’ kerana kaya dengan Zinc.

Nak cantik di luaran, dalaman juga perlu dijaga dan dititkberatkan ye. Semoga entry ni membantu ibu dan wanita di luar sana mengatasi masalah keguguran rambut terutamanya selepas bersalin.

Jumpa lagi :)

----------------------
Untuk Info & Order:

Kawasan COD: Putrajaya – Bangi – Serdang – Puchong – Seri Kembangan
Salasiah Salleh
Shaklee Independent Distributor (ID: 906874)
Emel: ummizara8712@gmail.com
SMS/Whatsapp: 013-7144847

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi