Wednesday 30 April 2014

SEMBELIT KETIKA HAMIL

Posted by Unknown at 09:19
Masalah sembelit ketika hamil adalah disebabkan peningkatan hormon tertentu ketika ibu sedang hamil.


Akibatnya sistem saraf pembuangan akan menjadi lemah serta berlakunya kelemahan pada otot-otot saluran pencernaan. Hal ni boleh menyebabkan makanan akan menjadi lebih lama di dalam perut sehingga ibu hamil sukar membuang air besar. 




Apa yang perlu anda ketahui?

Jika anda tahu, sembelit mampu menyebabkan buasir. Ketika anda hamil, sembelit akan menyusahkan anda. Jika anda membiarkan sembelit berterusan tanpa apa-apa tindakan, ibu hamil lebih mudah mendapat buasir.

Sebagai contoh, anda kurang membuang air besar melebihi 3 hari, najis kering, dan sukar dikeluarkan bahkan kadangkala perlu meneran dengan kuat untuk membuang air besar. Hal ini akan menyebabkan otot-otot pada pembuluh darah di dalam lubang dubur akan melemah. Oleh sebab itu, ibu hamil mudah mendapat buasir.

Antara cara yg boleh diambil bagi mengatasi masalah tersebut:

- Amalkan pengambilan nutrien yang seimbang dan jumlah yang mencukupi dalam pemakanan harian.

- Amalkan pengambilan makanan berserat setiap hari. Biasakan meminum air kosong satu gelas selepas bangun pagi atau 1½ hingga 2 liter sehari semalam

- Amalkan senaman atau gerakan fizikal setiap hari

Sekiranya sembelit menyerang ibu-ibu perlulah:

- Perbanyakkan pengambilan makanan berserat. Ambil sayur-sayuran dan buah-buahan segar atau kering, contoh bijirin, kekacang atau betik

- Banyakkan minum air atau jus buah-buahan. Air dan jus buah-buahan sangat penting bagi pergerakan sisa buangan dalam salurannya.

- Dapatkan nasihat doktor. Jika sembelit masih tidak berkurang, dapatkan nasihat doktor, kemungkinan anda perlukan supplement.


Bagi ibu hamil di luar sana, sila lah berusaha untuk mengelakkan anda daripada terkena sembelit ketika hamil ye. 

Amalkan cara pemakanan yang sihat beserta pengambilan makanan pelengkap yang dibekalkan oleh doktor. Pemakanan yang seimbang ini juga amat penting bagi perkembangan bayi dalam rahim sekaligus mengelakkan penyakit kepada ibu hamil itu sendiri.

Untuk pengambilan supplement, Sal amat-amat cadangkan ibu-ibu untuk mencuba Ostematrix bagi mengatasi masalah sembelit ni terutama ketika hamil. Sal dah cuba dari mengandungkan anak pertama lagi. Memang rasa perbezaannya sebelum dan selepas amalkan Ostematrix.


Bagaimana ostematrik membantu dalam mengatasi masalah sembelit?

Antara kandungan utama di dalam OSTEMATRIX adalah:

  • Kalsium
  • Magnesium
  • Vitamin D
  • Boron
  • Manganese, copper, zink
Bahan yang membantu dalam mengatasi masalah sembelit adalah MAGNESIUM...bagaimana pula magnesium boleh membantu mengatasi masalah semebelit?

Magnesium membantuq meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis (gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus). Peristalsis juga menolak makanan ke perut.

Efek ini berlaku melalui dua mekanisme:

1. Magnesium merehatkan otot dalam usus - ia membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit.

2. Magnesium 'menarik' air - ia meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik.

Disebabkan magnesium akan 'menarik' air, anda dinasihatkan untuk minum air yang banyak setelah mengambil supplement OSTEMATRIK.

Jadi, jangan teragak2 lagi untuk mencuba ye....seksa sangat kalau sembelit lebih2 lagi ketika hamil...

Untuk sebarang konsultansi, boleh hubungi Sal ye...jangan risau, PERCUMA je...insyaAllah Sal akan membantu mana yang mampu...yang penting kita usaha :)

----

Untuk Info & Order:


Kawasan COD: Putrajaya - Bangi - Serdang - Puchong - Seri Kembangan
Salasiah Salleh
Shaklee Independent Distributor (ID: 906874)
Emel: ummizara8712@gmail.com
SMS/Whatsapp: 013-7144847

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi