Monday 21 September 2015

Tips Atasi Anak Susah Makan

Posted by Unknown at 09:45
Anak anda seorang 'picky eater'? Anda tak berseorangan :)



Kenapa Sal cakap macam tu? Sebab ini adalah masalah biasa di kalangan ibu-ibu. Anak tak nak makan, anak memilih makan, anak kenyang susu dan macam-macam lagi.

Dah macam-macam cara si ibu buat untuk tarik perhatian anak untuk makan, tapi masih tak menyelesaikan masalah tersebut. Kadang-kadang, boleh stress ibu dibuatnya. Yela, semua ibu nak kan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Kalau tak makan, mana nak dapat khasiat secukupnya untuk membesar dengan sihat kan?

Jadi, kita sebagai ibu hendaklah memantau dan mengetahui pola pemakanan anak kita bermula dari seawal kita perkenalkan mereka dengan makanan pejal (solid food) lagi.



BAGAIMANA NAK ATASINYA?

Antara tips yang boleh membantu mengatasi anak susah makan ni ialah:

1) Berikan makanan dalam portion yang kecil
Perut anak kita masih belum mampu menerima makanan yang banyak dalam satu-satu masa. Jadi, berikan mereka makanan sikit-sikit (lama-lama jadi bukit. Ehehehe)

2) Pelbagaikan jenis makanan
Ibu-ibu boleh menyediakan pilihan menu untuk si manja (macam kedai pulak ada menu) dan biarkan mereka memilih sendiri makanan pilihan mereka. Biasanya, mereka akan lebih suka makan makanan yang mereka sendiri pilih,

3) Sediakan makanan yang menarik minat anak-anak
 Makanan yang disediakan dalam bentuk-bentuk binatang atau objek kegemaran mereka pasti lebih menarik minat mereka untuk makan.

4) Jadikan waktu makan adalah waktu yang seronok
Kalau boleh, kita memang nakkan anak kita makan dengan banyak. Tapi, jangan sesekali paksa atau marah mereka supaya makan dengan banyak. Ini menyebabkan mereka rasakan waktu makan adalah waktu yang mengerikan bukan yang menyeronokkan.

5) Jadual makan yang teratur
Pastikan waktu makan si kecil kita adalah sama waktunya dan teratur supaya si kecil kita faham dan terbiasa dengan waktu makan yang sama.

6) Kurangkan gangguan ketika makan
Makan dalam keadaan tenang. Kalau boleh, tutup TV atau jauhkan mainan daripada anak-anak ketika waktu makan.

7) Libatkan anak-anak dalam penyediaan makanan
Bagi anak yang sudah boleh menerima arahan, libatkan mereka dalam penyediaan makanan. Misalnya, minta tolong mereka ambikkan buah atau sayur atau keju dari dalam peti ais. Atau pun, minta bantuan mereka untuk kemaskan meja makan :)

8) Elakkan memberi anak minum ketika sela waktu makan
Air atau jus buah memang elok untuk anak kita namun jika diberikan ketika mereka sedang makan, maka perut mereka lebih cepat kenyang. Sebab tu, anak-anak dah menolak untuk makan.

Jadi, kita sebagai ibu bapa kena sentiasa prihatin dengan waktu makan anak. Jadikan waktu makan adalah waktu yang menyeronokkan untuk mereka.


Semoga bermanfaat :))

Sal,
Shaklee Independent Distributor

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi