Tuesday 3 December 2013

Khasiat Timun

Posted by Unknown at 12:22
Khasiat timun yang perlu anda tahu..


Selalu kalau kita makan sate, mesti akan dihidangkan dengan timun selain daripada nasi himpit dan kuah kacang. Tapi tahukah kita yang timun tu dihidangkan sekali bukan sekadar hiasan atau penambah selera ke ape..tapi yang sebenarnya ialah untuk anti oksidakan balik karbon-karbon yang kita makan daripada sate tu. Yang hitam-hitam tu la karbon hasil daripada sate tu dibakar..

Jom baca 14 lagi khasiat timun yang mungkin kita tak tahu..

1. Memastikan badan terhidrat

Timun mempunyai 96% kandungan air yang lebih berkhasiat daripada air biasa, yang membantu dalam mengekalkan badan terhidrat dan mengawal suhu badan. Ia juga membantu untuk mengepam keluar toksin dari badan.

2. Penjagaan kulit

Kandungan air yang tinggi, vitamin A, B & C dan mineral tertentu seperti magnesium, kalium, dan silika menjadikan timun bahagian yang penting dalam penjagaan kulit. Topeng muka yang mengandungi jus timun boleh digunakan untuk ketegangan kulit. Asid askorbik dan asid caffeic dalam timun boleh menurunkan kadar takungan air yang seterusnya mengurangkan keadaan bengkak di bawah mata. Kulit timun juga boleh memberi kelegaan pada kulit yang disebabkan oleh selaran matahari atau windburn.

3. Melawan kanser

Timun mengandungi lariciresinol, pinoresinol, dan secoisolariciresinol - 3 lignans yang terbukti berkesan melalui penyelidikan berkaitan dengan mengurangkan risiko beberapa jenis kanser, termasuk kanser payudara, kanser prostat, kanser rahim dan kanser ovari.

4. Mengawal tekanan darah

Jus timun mengandungi banyak kalium, magnesium dan serat yang berfungsi dengan lebih efektif untuk mengawal tekanan darah. Ini menjadikan timun baik untuk merawat tekanan darah rendah dan tekanan darah tinggi.


5. Bermanfaat untuk gusi dan gigi

Jus timun juga bermanfaat bagi orang-orang yang mengalami masalah gigi dan gusi, terutama dalam kes-kes penyakit pada gusi. Timun merupakan sumber pemakanan serat yang baik.

6. Membantu penghadaman

Gangguan penghadaman seperti ulser keasidan, pedih hulu hati, gastrik boleh dirawat dengan meminum jus timun segar. Kandungan air yang tinggi dan serat makanan dalam timun amat berkesan dalam memacu toksin dari sistem penghadaman dan seterusnya membantu penghadaman. Pengambilan harian timun boleh dianggap sebagai ubat untuk sembelit kronik.

7. Menyihatkan sendi-sendi

Timun adalah sumber terbaik silika, yang cukup terkenal dapat membantu menggalakkan kesihatan bersama dengan mengukuhkan penghubung pada tisu.

8. Rawatan bagi cacing pita

Benih timun digunakan sebagai penawar semula jadi untuk merawat cacing pita. Benih timun yang dititik dicampur dengan air juga berkesan untuk rawatan bengkak pada selaput lendir hidung dan tekak.

9. Melegakan sakit gout atau atritis
Timun kaya dengan vitamin A, B1, B6, C & D, Folat, Kalsium, Magnesium, Kalium, apabila dicampur dengan jus lobak merah, ia boleh melegakan gout dan sakit artritis dengan merendahkan tahap asid urik.


10. Penawar kencing manis

Jus timun didapati bermanfaat untuk penyakit kencing manis. Sayur-sayuran ini mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas untuk menghasilkan insulin.

11. Mengurangkan kolestrol

Penyelidik mendapati bahawa sesetengah sebatian dipanggil sterol kolesterol di dalam timun boleh membantu mengurangkan paras kolesterol.

12. Merangsang pertumbuhan rambut

Timun mengandungi silikon dan sulfur dan pengambilan harian timun boleh membantu menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat. Untuk hasil yang terbaik, campurkan jus timun dengan jus lobak merah, salad atau bayam.

13. Bertindak sebagai diuretik

Kandungan air daripada Timun bertindak sebagai diuretik. Ia menggalakkan penyingkiran bahan buangan dari badan melalui pembuangan air kencing. Pengambilan kerap timun membantu untuk melarutkan kencing atau batu karang.


14. Membantu dalam diet seharian

Disebabkan kalori yang rendah dan kandungan air tinggi, timun adalah diet yang ideal bagi orang-orang yang ingin menurunkan berat badan.

Tips memilih timun yang baik:
Apabila membeli timun, pilih yang keras apabila dipegang dan berwarna hijau tua. Jangan beli terlalu matang atau kuning kerana timun seperti itu cenderung untuk mengandungi lebih banyak serat tidak larut dan benih matang. Beli timun organik yang ditanam untuk mendapatkan rasa yang sedap dan kandungan nutritients yang tinggi.

~Sharing is Caring~

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi