Friday 7 October 2016

Detox

Posted by Unknown at 09:02
Apa itu Detox?

Pernah dengar perkataan detox? Tapi, faham kah kita apa maksud detox tu?

Kebanyakan penjual produk kesihatan dan kecantikan akan mencadangkan untuk bakal pengguna atau bakal customernya untuk buat proses detox dahulu sebelum menggunakan produk mereka.

Kenapa detox? Dan apa ye detox ni?

Ha, meh Sal nak share sikit dengan anda semua apa sebenarnya proses detox ni.
.
.
.
.
.
.
Detox adalah proses pembersihan, peneutralan dan penyingkiran toksin serta pembersihan mukus yang berlebihan daripada badan.


Kebanyakan toksin yang ada dalam badan kita berasal daripada makanan yang kita makan, barangan kimia yang kita guna pakai dan juga kerap terdedah kepada persekitaran yang tidak sihat.
Lemak yang dioksida, kolesterol, radikal bebas dan molekul-molekul pencemar ini akan bertindak sebagai toksin di dalam badan kita.


Selain itu, proses penghadaman yang tidak sempurna, usus yang tidak sihat, fungsi hati yang lemah, proses pembuangan melalui ginjal, saluran pernafasan serta kulit yang lemah juga akan menambahkan toksin dalam badan kita.


Jadi, cuba fikirkan dah berapa banyak makanan yang kita makan, penggunaan bahan kimia yang berleluasa tanpa dapat disekat dan udara kotor yang dah kita hirup sepanjang hidup kita? Boleh bayangkan tak berapa banyak toksin yang ada dalam badan kita ni?


Proses detox ini juga akan melibatkan perubahan diet dan cara hidup kita yang boleh membantu kita mengurangkan pengambilan serta memperbaiki proses pembuangan toksin dari badan kita.


Para penyelidik dan pakar-pakar penjagaan kesihatan percaya bahawa sisa makanan dan toksin yang terkumpul di dalam badan merupakan penyebab utama bagi kebanyakan penyakit dan juga penuaan sebelum usia.


Melakukan proses detox secara kerap boleh menyingkirkan bahan buangan dan toksin yang berbahaya ini seterusnya akan membantu meningkatkan kesihatan dan kecergasan kita.
Kebanyakan program detox akan melibatkan proses pengawalan diet yang sesuai dengan individu tersebut.


Kelebihan Pembersihan Usus

Pembersihan usus adalah proses detox badan yang utama.

Pembersihan usus yang sempurna adalah penting dan merupakan cara utama untuk mengembalikan badan kita ke tahap yang lebih seimbang, tahap kesihatan yang lebih baik dan menambahkan tenaga.

Proses ini juga membolehkan sistem badan yang lain juga turut dibersihkan.

Dengan itu badan kita akan mengimbangkan semula bakteria yang baik dan buruk, penghasilan enzim yang mencukupi, makanan yang dimakan dan juga penghasilan vitamin dalaman juga akan dibetulkan kembali.

Dr.Bernard Jensen, Pd.D juga telah menekankan tentang kepentingan usus yang sihat.

Menurut beliau, "Setiap tisu dibekalkan dengan darah yang dibekalkan dari sistem usus. Apabila usus kita kotor, darah juga akan kotor. Oleh itu sistem usus mesti dipulihkan sebelum pemulihan bahagian badan yang lain boleh dilakukan".
.
.
.
.
.
.
Jadi, anda dah faham serba sedikit tentang proses detox ni?

Kat luar sana sebenarnya banyak dah produk yang dikeluarkan untuk membantu kita membersihkan usus kita. Cuma, bergantung kepada individu, ada yang sesuai ada yang tak.

Cuci Usus dengan HerbLax

Sal cuma amalkan Herb-Lax keluaran Shaklee untuk membantu Sal membersihkan usus Sal ni.



Cuma amalkan 4 biji sebelum tidur, 2-3 kali je seminggu. Dia bertindak sangat lembut pada usus tanpa menyebabkan ketidakselesaan perut. Lepas membuang, badan inshaAllah akan terasa lebih ringan dan fresh.

Kalau anda berminat nak cuba, boleh hubungi Sal untuk info, pertanyaan & konsultansi percuma ya :)

----
Untuk Info & Order:

Shaklee Independent Distributor (ID: 906874)
Emel: ummizara8712@gmail.com

SMS/Whatsapp: 013-7144847

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2013 Inspirasi Sihat & Cantik | Template by Ipietoon Blogger Template | Edited by Shahada Fauzi